PENGENALAN

Salam sejahtera, kepada semua pengunjung blog saya yang tidak seberapa ini. Tujuan utama saya membangunkan laman blog ini adalah sekadar ingin mengisi hobi masa lapang di dalam bidang elektronik, projek dan rekacipta. Di samping itu saya juga ada menyediakan sedikit bahan-bahan dan produk sampingan untuk dijual kepada sesiapa yang berminat, sekurang-kurangnya dengan cara ini dapatlah saya membiayai sedikit keperluan untuk kelangsungan laman blog ini. Sokongan daripada kawan-kawan diluar sana sangat-sangat saya hargai.Blog ini adalah backup kepada laman blog utama saya projekelektronik4u bagi menghadapi sebarang kemungkinan. sila klik disini projekelektronik4u.blogspot.com.

Sunday 15 July 2012

ESR METER

Kerja-kerja membaik pulih peralatan elektronik kadang-kala sangat membingungkan. Capacitor yang di sangkakan masih baik sebenarnya telah rosak. Suatu capacitance meter dapat mengukur nilai sebenar suatu capacitor dengan baik di dalam unit micro farad, tetapi tidak mampu membaca dan mengesan kerosakkan ESR (equivalent series resistance) menyebabkan fungsi litar tidak dapat bekerja dengan sempurna. Sebab itu kita memerlukan suatu ESR meter supaya dapat membantu kerja-kerja membaik pulih semua peralatan elektronik dengan lebih berkesan dan mengenal pasti kerosakkan berkaitan suatu capacitor. Memiliki suatu ESR meter adalah suatu yang menguntungkan, gedget kecil ini sangat-sangat membantu dan Kerja-kerja membaik pulih peralatan elektronik kadang-kala sangat membingungkan. Capacitor yang di sangkakan masih baik sebenarnya telah rosak. Suatu capacitance meter dapat mengukur nilai sebenar suatu capacitor dengan baik di dalam unit micro farad, tetapi tidak mampu membaca dan mengesan kerosakkan ESR (equivalent series resistance) menyebabkan fungsi litar tidak dapat bekerja dengan sempurna. Sebab itu kita memerlukan suatu ESR meter supaya dapat membantu kerja-kerja membaik pulih semua peralatan elektronik dengan lebih berkesan dan mengenal pasti kerosakkan berkaitan suatu capacitor. Memiliki suatu ESR meter adalah suatu yang menguntungkan, gedget kecil ini sangat-sangat membantu dan mengurangkan sakit kepala apabila melakukan kerja-kerja merepair. banyak kes-kes kerosakkan contoh switching mode power supply, TV, power amplifier, monitor computer dan lain-lain peralatan yang selalunya melibatkan capacitor. Terdapat berbagai jenama ESR meter di luar sana seperti Blue ESR meter tetapi sangat mahal USD119.00 , berapakah harganya dengan nilai mata wang kita. Terlalu mahal?, tak mengapa saya pun ada juga menghasilkan suatu ESR meter yang saya akan jual dengan harga jauh lebih murah dengan fungsi yang sama untuk menyukat nilai ESR sesuatu capacitor. ESR meter yang saya hasilkan ini asalnya daripada litar skematik yang disyor oleh seseorang yang sangat berminat dalam kerja-kerja membaiki peralatan elektronik seperti rajah di bawah. sambung.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...